Boardgaming: CARCASSONNE!

Produs de: Hans im Glück (2000) 
Jucători: 2-5 (cu extensia, chiar și 6)
Durată: ~30 min
Complexitate: Mică

Un pic de istorie 😄

Carcassonne, orașul din sudul Franței, a fost fondat pe o rută importantă ce lega Mediterana de Atlantic. Datorită locației strategice, orașul a fost des atacat și a cunoscut mulți conducători. Ca rezultat al acestei istorii tumultoase, orașul a devenit faimos pentru fortificațiile sale romane și medievale.

Despre joc 😊

Dezvoltă regiunea din jurul orașului Carcassonne și plasează-ți discipolii pe drumuri, în cetăți, în mănăstiri sau pe pășuni. Pentru a câștiga jocul, folosește-ți îndemânarea și talentul în dezvoltarea zonei și în amplasarea hoților, cavalerilor, calugărilor și, respectiv, a fermierilor. Jucând Carcassonne, vei avea parte de noi provocări după fiecare rundă!

Cetatea Carcassonne nu arată niciodată la fel, de la un joc la altul: este compusă din 72 de cartonașe, care conțin drumuri, intersecții de drumuri, ziduri de oraș sau mănăstiri. Acestea se îmbină armonios între ele, ca un puzzle, formând în final o hartă plină de orașe mai mici sau mai mari, drumuri lungi și șerpuite și șiruri de mănăstiri mai ceva ca-n Bucovina. Cartonașele sunt cu fața în jos înainte de a fi jucate, deci jucătorii n-au habar ce urmează să le pice. Regula este simplă: eu pun un cartonaș, tu pe următorul și tot așa.

Punem noi cartonașe, dar cum cucerim cetatea? Foarte simplu. Există 4 modalități de a folosi supușii despre care vorbeam mai sus; le putem atribui 4 roluri, după cum urmează: tâlhar, cavaler, calugăr sau țăran. Aceștia se plasează opțional pe cartonașe, doar atunci când pui un cartonaș. Dacaă pentru calugăr e evident ca poate fi plasat atunci când îți pică un cartonaș cu mănăstire, ceilalți se plasează în felul urmăator: tâlharul pe un drum, cavalerul într-un oras, țăranul pe câmp. În momentul când ai plasat un supus pe un segment anume de drum, oraș etc; acel segment îți este atribuit ție (și-ți vei lua puncte pe el), niciun alt jucator neputând să-și bage coada peste tine. Excepție fac totuși țăranii; ei pot fi plasați pe același câmp de diferiți jucători.

Cum se face însă că uneori te trezești coleg de oraș sau de drum cu încă un jucător? Vă zic eu: vorbim de un fel de puzzle aici; deci dacă eu îmi pun un pion pe un zid, tu îți pui pion pe alt zid și unul dintre noi se apucă să unească zidurile, iată-ne co-proprietari, fără să încălcăm regulile jocului. Așsa că vom împărți frățeste punctajul jumi-juma (asta doar dacă nu te fixezi în a elabora planuri de unire a zidurilor și drumurilor cu altele pe care mai ai pioni, caz în care punctajul vine doar la tine – în calitate de majoritate).

Este important de știut că până când un drum, un oraș, o mănăstire nu-s gata (să aibă, respectiv, 2 capete de drum, toate zidurile, sau, la mănăstiri, să fie înconjurate de cartonașe), dacă ți-ai plasat vreun supus pe ele, acolo rămâne până la final de joc, iar punctajul tău va fi mai mic! Firește, dacă îndeplinești totuși condițiile de mai sus, îți iei pionul, te punctezi pentru mica victorie, și poți refolosi supusul pentru a-ți aduce alte puncte. Excepție fac țăranii: pe ei nu-i mai poți ridica după ce i-ai prăbușit orizontal pe un câmp, dar îți dau multe puncte pentru fiecare oraș aflat în aria lor. Tocmai de aceea, ca strategie, aceștia se plasează mai spre final de joc (și nu uita! majoritatea câștigă). Deci gestionează-ți cu grijă pionii, că-s puțini, iar cartonașe – multe!

Că tot vorbeam de puncte, un pic mai sus, trebuie să vă spun că evidența lor se ține pe o hartă care are de la 0 la 49 de segmente. Fiecare jucător își pune un supus (căci nu v-am spus, dar ei sunt de fapt 8/jucător, dar cu unul ținem scorul) pe segmentul 0 și îl mută de fiecare dată când termină un drum, un oraș sau o mănaăstire, în funcție de punctajul atribuit fiecărei construcții. La sfârșitul jocului se calculează proiectele neterminate și se iau puncte și atunci, însa cam pe jumătate.

 

Jocul mai dispune și de extensii!

Extensia 1: Carcassonne: Hanuri şi catedrale  – Conține: 8 meepleși și 1 abate în culoarea roz, 18 cartonașe noi de teren, 6 meepleși mari, 6 cartonașe de puncte 50/100

Extensia 2: Carcassonne: Negustori şi constructori – Conține: 24 cartonașe noi de teren, 20 jetoane cu mărfuri, 6 constructori, 6 porci și 1 săculeț textil

Extensia 3: Carcassonne: Printesa și dragonul – Ca pioni noi veți face cunoștință cu dragonul nemilos care se deplasează pe ținuturile din Carcassonne și răpeşte supuşi, dar și cu zâna care oferă protecţie împotriva flămândului dragon, iar cele 30 de cartonașe ale extensiei adaugă jocului prințese care sucesc capul cavalerilor și îi alungă din orașe, coridoare fermecate care vă permit să străbateți câmpii întregi printr-o singură mutare, vulcani eruptivi și mănăstiri în orașe.

Extensia 4: Carcassonne: Turnul – Cele 30 de piese de lemn împreună cu cele 18 cartonaşe suplimentare metamorfozează „Carcassonne” într-un tridimensional „joc al turnurilor”, în care chiar şi adversarul poate fi luat prizonier şi încarcerat în turn. Înălţimea turnului va fi factorul decisiv care va determina care dintre prizonierii adversarului va fi întemniţat. Prizonierul este condamnat să stea în turn până la sfârşitul jocului dacă stăpânul lui nu va decide să facă un diplomatic schimb de prizonieri ca să-l elibereze. Există bineînţeles şi posibilitatea de răscumpărare a prizonierului în schimbul unor valoroase puncte. Pare simplu, dar nu este chiar aşa, deoarece fiecare jucător dispune de un număr limitat de piese din lemn pentru construirea turnului, deci este nevoie de o strategie bine pusă la punct pentru a încasa punctele care asigură victoria.

Extensia 5: Carcassonne: Abația și primarul – Conține: 12 cartonaşe de teren, 6 cartonaşe cu abaţii, 6 primari, 6 căruţe, 6 moşii.

 

Surse: BG, Cutia!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *